مصائب این روزهای ميدان تاريخي اميرچخماق يزد

یزدفردا :امیرترقی نژاد:امیر جلال‌الدین چخماق از سرداران و امراي شاهرخ تیموری و حاكم یزد با همكاری همسر خود فاطمه خاتون در جهت آبادانی یزد مجموعه‌ای شامل تكیه، میدان، حمام، كاروانسرا، خانقاه، قنادخانه، چاه آب‌سرد و از همه مهم‌تر مسجد امیر چخماق را بنیان نهادند. اما حالا این مجموعه تاریخی با مشكلات فراوانی روبه‌رو شده كه یكی از آنها نصب ميله بلند و سفيدرنگ دوربين شوراي تامين شهرستان يزد است كه در وسط ميدان، بدون در نظرگرفتن حريم و منظر اين مجموعه تاريخي، نصب شده است.

آن گونه كه شواهد نشان می‌دهد، حدود 10 روز قبل از تعطيلات نوروزي بود كه در وسط ميدان اميرچخماق يزد اين ميله بدون در نظرگرفتن حريم مجموعه تاريخي اميرچخماق نصب شد.

اين درحالي است كه با وجود پيگيري‌هاي انجام شده توسط دوستداران و فعالان ميراث فرهنگي و گردشگري و پيرو جلسه‌اي كه با معاون سياسي و امنيتي استانداری یزد برگزار و قرار شد اين دوربين برداشته و به صورت تفكيك شده در مكان ديگري جانمايي شود، اما اين وعده با گذشت 2 ماه عملي نشده است.

فرماندار یزد با اشاره به این‌كه تصمیم و دخالتی از سوی شورای تامین شهرستان یزد در نصب یا برداشتن این میله سفید رنگ نبوده است، اظهار می‌دارد: باید این میله در مكان دیگری نصب شود تا هم حریم تاریخی امیرچخماق حفظ شود و هم مشكلات ترافیكی این منطقه تحت كنترل باشد.

عزیزالله سیفی می‌‌افزايد: فرمانداری یزد نظر مثبتی در خصوص برداشتن میله بلند آهنی دارد و به این منظور آماده هر نوع همكاری در این مورد هستیم. همچنین باید كارشناسان نیروی انتظامی ‌و میراث فرهنگی در این خصوص جلساتی را براي رفع مشكل آن داشته باشند.

اما رئیس شورای شهر یزد انتقاد دوستداران میراث فرهنگی در این زمینه را وارد نمی‌داند و می‌گوید: این میله در صورتی باید برداشته شود كه جنبه‌های دیگر آن كه شاید خیلی مهم‌تر باشد در نظر گرفته شود.

حجت‌‌الاسلام حمید مطهریان در عین حال مي‌افزايد: تصمیمات كارشناسی در این زمینه مهم است، بنابراین نباید عجولانه تصمیم‌گیری كرد. الان در حوزه بافت تاریخی و میراث فرهنگی اینقدر مشكلات پر پیچ و خمی ‌وجود دارد كه نباید تمام ذهن دوستداران میراث فرهنگی به برداشتن این میله سفیدرنگ آهنی معطوف باشد.

برای نمونه روبه‌روی این میله آهنی، موزه آب قرار دارد كه اینقدر تابلوهای زشت و ناهنجاری در بالای آن نصب شده كه به نظر من بیشتر حریم این میدان تاریخی را تحت تاثیر قرار داده است.

در قبال این انتقادات، دبيرشوراي تشكل‌هاي گردشگري یزد بابيان اين‌كه میدان امیرچخماق یزد متولي ندارد، می‌گويد: در سال چندين مرتبه شاهد دخل و تصرف در ميدان اميرچخماق توسط ارگان‌ها و بخش‌هاي مختلف هستيم.

محسن حاجي‌سعيد مي‌افزايد: اين ميدان به دليل نداشتن متولي با نصب بنرهاي مختلف عروسي، عزا، تسليت و جشن و همايش، محلي براي تبليغات مراسم مختلف از سوي ارگان‌ها و بخش‌هاي مختلف شده است. مجموعه و تكيه اميرچخماق يك اثر كاملا ثبت‌شده است، اما به دليل اين‌كه ميدان اميرچخماق بدون متولي است و به ميراث فرهنگي انتقال داده نشده است اين مشكلات در سال به صورت مكرر رخ مي‌دهد.

پیش از این هم سیدعلی‌اكبر میروكیلی، شهردار یزد گفته بود: از آنجا كه نصب این میله مصوبه شورای تامین است، شهرداری به هیچ وجه نمی‌تواند دخالتی كند، همچنین نصب این میله به اطلاع متولیان میراث فرهنگی نرسیده است، چراكه وقتی شورای تامین تصویب می‌كند دیگر خارج از اختیارات میراث فرهنگی است.

به هرحال با تمام این مصائبی که گفته شد،بازارچه میدان امیرچخماق یزد نبض این اثر تاریخی است و زمانی در آن صنایع‌دستی به فروش می‌رسید، اما اكنون به پاتوق جگركی‌ها معروف شده به نحوی كه هویت این مجموعه را از بین برده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا